Dráčata - 4. třída
Třída se nachází v prvním patře budovy. Kapacita třídy je 28 dětí. Je heterogenní, určena dětem ve věku od 3 - 7 let.
O děti se starají:
Soňa Šrámková
Lenka Holubová
asistent pedagoga: Kamila Karfiolová
Třídní email:
1ms.dracata@email.cz
Mobilní telefon třídy:
702 226 617
TVP - S úsměvem jde všechno snáz
Vzdělávací obsah je rozdělen do sedmi integrovaných bloků.
3.IB: "Země pod závojem podzimu"
část IB: "Příběhy z mechových peřin"
Charakteristika tématu
- V tomto bloku dominuje roční období podzim, zájem o přírodu, ke které máme velmi blízko
- Pozorujeme a seznamujeme se s podzimními změnami v přírodě /barvy, tvary, plody, dary Země, sklizeň, ukládání zvířat k zimnímu spánku/
- Manipulace s přírodním materiálem, rozvíjíme pozitivní vztah k přírodě, k ekologii
- Poznáváme okolní přírodu, její proměny, staráme se o naší zahradu
- Rozvíjíme dále prosociální vztahy ve skupině
- Vedeme děti k zájmu o psanou podobu jazyka, rozvíjíme jejich řečové schopnosti a dovednosti
Sledovaný cíl, činnosti a příležitosti, očekávané výstupy k části IB
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- Pochopení, že změny působené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, rozvoj paměti a pozornosti
- Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
- Dokázat pojmenovat různé tvary a materiály, dokázat třídit odpad (alespoň papír, plast, bio odpad)
- Vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
- Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- Vytvoření ptačího zobu (rulička od toaletního papíru + sádlo + zrníčka)
- Velký formát papíru – děti budou dokreslovat trasu odletu ptáků do teplých krajin – uvolňovací cviky – vlnky, SD: zkoušet smyčky
- Poznávat a pojmenovávat lesní zvířátka, jejich mláďata a ptáčky za pomoci obrázků
- Využití PC – ukázky videí, jak si ptáčci staví svá hnízda, zrození mláďat, jejich krmení
- Nadále procvičovat barvy – podle barvy zvířete, najít stejnou barvu v prostoru
- Popisovat stavbu těla lesních zvířat a ptáků – podpůrné otázky (za pomoci obrázků): „Mají lidé zobák jako ptáčci?“, „Máme křídla?“, „Máme srst jako medvěd?“
- „Najdeš rozdíl?" - porovnávání dvojice zvířat, „Co by se stalo, kdyby?"
- „Správná rodina" – přiřadit mláďata ke správným zvířatům – zpřeházené obrázky
- Sluchová diferenciace - změny délky ve slovech
- „Co peří umí?“ - dechová cvičení spojená s pohybovou aktivitou – dofoukat peříčka na daný cíl, udržení peří co nejdéle nad hlavou, foukání do peříčka ve dvojicích po kruhu apod.
- Orientace v řade obrázků – počítání od 1-6ti, první, poslední, předposlední..
- Práce s odpadovým materiálem – názorné ukázky – zkoumání jejich vlastností – plast se dá zmáčknout, sklo nelze – roztřídění odpadového materiálu k malým popelnicím od auta „popelář“
- „Smyslová hra“ - při hře budou mít děti zavázané oči a budou třídit materiály dle hmatu
- Příběh s ponaučením (podpora pozitivního vztahu k přírodě) – příběhy v metodice „Pravidla třídy“
- Činnosti z pobytu venku, které souvisejí s ochranou přírody – vycházky, pozorování blízkého okolí, naší přírody za pomoci lup, pozorování ptáků apod.
Básně
Zvířátka v lese
Medvěd, zajíc, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtejí plná bříška,
potravu si hledají.
Tamhle kořen, tady šišku,
do zásob si schovají.
V pelíšku se v teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.
Zvířátka v lese
Medvěd, zajíc, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtejí plná bříška,
potravu si hledají.
Tamhle kořen, tady šišku,
do zásob si schovají.
V pelíšku se v teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.
Pohybové/hudebně pohybové hry
"Les"
"Bažina"
"Čáp ztratil čepičku"
Písně
Běží liška k Táboru
Běží liška k Táboru